مرکز تحقیقاتی پرورش پاندا در چنگدو / Chengdu research base of giant panda breeding

مرکز تحقیقاتی پرورش پاندا در چنگدو، یک مرکز تحقیقاتی غیر انتفاعی  پرورش پانداهای عظیم ­الجثه و سایر حیوانات نادر است. این مرکز در چنگدو، سیچوان چین واقع شده است. مرکز پاندای چنگدو در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد. این مرکز با ۶ پاندای عظیم­الجثه­ ی نجات یافته از حیات وحش کار خود را آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۸، ۱۲۴ پاندا در آن متولد شدند.

مرکز پاندای چنگدو، به منظور بهبود روش ­های محافظت از پانداهای عظیم ­الجثه با بسیاری از سازمان­ ها همکاری داشته است. به عنوان مثال، مشارکت این مرکز با باغ وحش آتلانتا به آن کمک کرده که بتواند ۲ پاندای عظیم­ الجثه را قرض بگیرد. این دو پاندای عظیم­ الجثه به نام­ های یانگ یانگ و لان لان، تا به امروز پنج فرزند داشته ­اند. می­لان در سال ۲۰۰۶، زی لان در سال ۲۰۰۸، پو در ۳ نوامبر ۲۰۱۰ و می لان و می هوان در سال ۲۰۱۳ متولد شده اند.

پانداهای عظیم­ الجثه نه تنها یکی از گنج ­های ملی چین هستند، بلکه در بین مردم دنیا محبوبند. آن ها فقط در استان های سیچوان، شانگسی و گانسو یافت می شوند. در مجموع کمتر از ۲۰۰۰ خرس پاندا در چین وجود دارند که ۷۰ درصد آن ها در سرتاسر استان سیچوان توزیع شده اند. بنابراین، هنگامی که بازدید کنندگان از داخل و خارج از کشور چین به چنگدو، سیچوان می آیند، یکی از اهداف اصلی آنها دیدن حیوان دوست داشتنی است.

گونه های حیوانی در مرکز پرورش پاندا در چنگدو

در این مرکز مساحتی در حدود ۹۲ هکتار برای سایر حیوانات وحشی نادر و در معرض خطر نابودی اختصاص یافته است. پانداهای عظیم­ الجثه، پانداهای کوچک تر، مرغ ­های ماهی­خوار گردن سیاه، لک لک­های سفید و همچنین بیش از ۲۰ گونه از حیوانات نادر، در آن جا تغذیه می ­شوند و پرورش می­ یابند. امکانات لازم برای حیوانات به طور کامل وجود دارد که شامل یک اتاق علوفه، محل خواب و یک ایستگاه پزشکی است. به علاوه، در این محل یک موزه همراه با آزمایشگاه های تحقیقاتی و مراکز آموزشی وجود دارد. در مرکز پاندای چنگدو تعداد زیادی از گیاهان و ده­ ها هزار بامبو کشت شده اند تا بدین طریق غذا و زیستگاه حیوانات فراهم شود.

موزه پانداهای عظیم ­الجثه در سال ۱۹۹۳ برای بررسی­ های علمی بیشتر و ارتقای سطح آگاهی عمومی در حفاظت از موجودات وحشی و محیط زیست آن ها افتتاح شد. این موزه، تنها موزه موضوعی جهان برای گونه های حیوانات نادر و در معرض خطر است. سه نمایشگاه اصلی در این موزه عبارتند از: سالن پانداهای عظیم­ا لجثه، سالن پروانه­ ها و سالن مهره­ داران. این موزه شامل نمونه هایی از حیوانات، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و حشرات و همچنین فسیل ها و مدل ها می باشد. منابع موجود در فروشگاه موزه، شامل بیش از ده هزار نمونه و همچنین کتابخانه ای از هزاران کتاب و سند است.

Start typing and press Enter to search