سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو در مصاحبه با چینستان

گوانگ دونگ از مهمترین استانهای چین و سرکنسولگری ایران در این شهر از فعالترین کنسولگری های ایران در شرق آسیا. با توجه به شرایط جدید سیاسی و ارزی کشورمان و اهمیت اقتصاد مقاومتی و صادرات مصاحبه ای داشتیم با دکتر شیرغلامی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو. خلاصه ای از این مصاحبه که حاوی نکات ارزشمندی است در ادامه تقدیم میشود.

خوشنواز: چین در ذهن ایرانیان بیشتر به عنوان صادرکننده جا گرفته است. آیا این یک تصور صحیح است؟

شیر غلامی: بله اقتصاد چین در دها های اخیر صادرات محور بود است. در عین حال واقعیت های اقتصادی، بالا رفتن سطح زندگی در چین و فشار سایر کشورها باعث شده این کشور سیاست جدید خود در خصوص گشایش بیشتر بازار به روی واردات را اتخاذ و اعلام کند. به تازگی در گردهمائی سالانه اقتصادی بائو برای آسیا ۲۰۱۸ که در ماه آوریل گذشته در جزیره هاینان چین برگزار گردید، شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور در سخنرانی افتتاحیه اعلام کرد که چین تعرفه ها را کاهش داده و پذیرای واردات بیشتری خواهد بود. او اشاره کرد که تا پایان سال جاری دسترسی بیشتری به کالاها و خدمات خارجی ایجاد خواهد شد. چین به دنبال مازاد تجاری نیست، بلکه به دنبال افزایش واردات و به دست آوردن  تعادل در پرداخت های بین المللی است. در سال جاری، ما تعرفه واردات خودرو را کاهش داده و درصدد هستیم تا تعرفه های واردات برای برخی محصولات دیگر را نیز کاهش دهیم. محصولات رقابتی و کالاهای مورد نیاز مردم را در حجم بالایی وارد خواهیم کرد.

- این فقط یک ادعاست یا گام های اجرایی و عملی هم پس از آن شاهد بوده ایم؟

بله. قطعا. بزودی نخستین نمایشگاه بین المللی واردات چین در ماه نوامبر در شانگهای برگزار می گردد، این صرفا یک نمایشگاه عادی نیست، بلکه آغاز یک سیاست ابتکاری کلان و تعهد چین برای باز کردن بازار این کشور به روی کالاهای وارداتی است.


- علت این تصمیم از نظر شما چیست؟ این یک استراتژی سیاسی است برای کاهش تنش ها با جامعه بین الملل یا واقعا چین میخواهد واقعا تغییر رویه بدهد؟ و چرا این کار برای او شودمند است؟

اقتصاد دانان چینی و دولت این کشور معتقدند سیاست گسترش واردات یک برنامه ریزی موقت یا تاکتیکی نیست بلکه یک انتخاب اجتناب ناپذیر برای پیشرفت اقتصادی کشور است. از این منظر چین توانایی و اعتماد کافی برای گسترش بیشتر واردات را پس از اتخاذ اصلاحات و فضای باز اقتصادی به دست آورده است. چین قادر است واردات را افزایش دهد تا کمبود تولید خود را تامین کند، زیرا ذخایر ارزی خارجی آن به اندازه کافی کلان است تا در زمینه های مختلف نقش ایفا کند و ظرفیت ایجاد مشاغل جدید چین همچنان بسیار بالاست. طبق اطلاعات رسمی، ذخایر ارزی خارجی چین طی ۸ ماه متوالی از سپتامبر ۲۰۱۷ به ۳٫۱ تریلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس آمار، حجم واردات چین طی ۱۰ سال گذشته به میزان ۵۸۰ میلیارد دلار نسبت به قبل از آن افزایش یافته است که تقریبا ۲۰ درصد از مجموع کل  واردات جهان می باشد. چینی ها در برخورد با واقعیت های اقتصادی و تحت فشار دیگر کشورها به این نتیجه رسیده اند که باید بین واردات و صادرات تعادل حفظ شود تا اقتصاد داخلی این کشور بتواند بهتر روزآمد شود.

- آماری هم از موضوعات دارید؟ نعرفه ها یا قوانین تغییری میکند؟

- بر اساس برنامه ارائه شده برای گشایش بازار به روی واردات و ایجاد تعادل در تراز تجاری، چین طی ۵ سال بالغ بر ۸ تریلیون دلار واردات را در دستور کار قرار داده است. دولت چین اعلام کرده در نظر دارد تعرفه گمرکی بر ۱۴۴۹ قلم کالای وارداتی را تا ۶٠ درصد کاهش دهد. این تصمیم از اول جولای - کمتر از یک ماه دیگر - به اجرا گذاشته خواهد شد و فهرست این کالاها بزودی منتشر خواهد شد. لیست کالا در سایت کنسولگری هم در دسترس خواهد بود. متوسط تعرفه وارداتی این گروه از کالاها ١۵.٧ درصد است که طبق تصمیم جدید دولت چین، به متوسط ۶.٩ درصد کاهش خواهد یافت.

- این شرایط برای کشور ما هم نکته مثبتی دارد؟

- این سیاست را فرصت بزرگی برای صادرات کالاهای صادراتی کشور ما در حوزه های مختلف است که امیدوارم با همفکری، همدلی و هم افزایی دولت و بخش خصوصی کشورمان، از این فرصت بزرگ جهت توسعه بازار کالاهای ایرانی به نحو احسن استفاده شود.

Start typing and press Enter to search

اژدها نماد ظلم و پلیدی