یادداشت استاد دانشگاه شانگهای | لزوم معرفی ایران و چین واقعی به مردم دو کشور

توسط hosein

برخی از کشورهای جهان نمی‌خواهند ببینند ایران و چین باهم رابطه دوستانه دارند، این کشورها حتی برای تضعیف رابطه دوستانه بین ایران و چین تلاش می‌کنند.

استاد دانشگاه شانگهای

پرفسور «هوندا فن» استاد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای (موسسه مطالعات خاورمیانه) در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشته است: اخیرا اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت ایران درباره چین مورد توجه گسترده در ایران شده است؛ حتی درفضای مجازی و در بین برخی از مردم ایران موجی از تنفر نسبت به چینی ها به چشم می خورد.

روابط ایران و چین

ایران و چین به تازگی برای مبارزه با همه گیری ویروس کووید-۱۹ با هم همکاری کرده اند، اما حالا با به وجود آمدن چنین وضعیتی باعث تعجب و سوءتفهام میان بسیاری از مردم چین شده است. من بارها به ایران سفر کرده ام و حتی مدتی در دانشگاه اصفهان کار کرده ام. به عنوان یک استاد دانشگاه که خواهان دوستی ایران و چین است، اکنون که میان مردم دو کشور رفتارهایی بدون تدبیر و توام با هیجان دیده می شود، میخواهم سخنانی به دوستان ایرانی ام بگویم.

در طول تاریخ هیچ اختلافی بین دو کشور ایران و چین وجود نداشته است، پس دو کشور نباید هیچ خصومتی با همدیگر داشته باشند، بلکه برای پیشرفت باید با همدیگر همکاری کنند. ما چینی ها نیز می دانیم هنوز مشکلات زیادی در کشورمان وجود دارد، بنابراین  سخت تلاش می کنیم تا اصلاحات انجام دهیم و هرمورد منفی که در توسعه کشورمان تاثیر می گذارد را حذف کرده و اقداماتی را عملی کنیم که مردم برای توسعه ملی دوست دارند مفید باشد، بنابراین شاهد بهتر شدن پیشرفت چین در طی چهل سال گذشته هستیم.

  هم اکنون در کشور ایران بسیاری از نگرش ها نسبت به کشور چین نادرست است، به عنوان مثال، اشتباه بزرگی در درک سیاست های چین وجود دارد. اگرچه چین در حال قوی تر شدن است، اما به هیچ عنوان کشوری وحشتناک نیست. درمورد این مطلب فکر کنید که، آیا تا کنون چین  به کشورهای دیگر تجاوز کرده است ؟ خیر. آیا تا اکنون چین در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرده است ؟ خیر. اخیرا در ایران دیدگاه های غیر دوستانه ای درباره ی چین وجود دارد که بیشتر آنها عقیده کشور های غربی است. چرا برخی در ایران که به شدت از سرکوب قدرت های غربی رنج می برند،  به این راحتی غربی ها که چین را متهم می کنند باور می کنند؟

  یکی از عوامل مهمی که بر توسعه روابط ایران و چین تاثیر می گذارد این است که دو کشور هنوز هم دیگر را به خوبی درک نمی کنند. من دوستان ایرانی زیادی دارم که در چین مشغول به تحصیل، کار و زندگی هستند، امیدوارم این دوستان بتوانند چین واقعی را به مردم ایران معرفی کنند، و البته امیدوارم این دوستان بتوانند ایران واقعی را به مردم چین معرفی کنند، و آگاهی مردم چین را نسبت به کشور ایران افزایش دهند.

توسعه روابط ایران و چین

اکنون برخی از کشورهای جهان نمی‌خواهند ببینند ایران و چین باهم  رابطه دوستانه دارند، این کشورها حتی برای تضعیف رابطه دوستانه بین ایران و چین تلاش می‌کنند. اما چینی ها خوب می دانند و امیدوارم ایرانی ها هم بدانند که روابط بهتر ایران و چین برای مردم هر دو کشور سودمند است و حتی شاید برای مردم ایران سودمندتر باشد. به امید روزی که ایران و چین همکاری بهتری داشته باشند و با همدیگر توسعه و پیشرفت کنند.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search