تأمین مالی۱۷ میلیارد یورویی چین درطرحهای اقتصادی ایران

iran-china

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از توافق با چینی ها به منظور تأمین مالی ۱۷ میلیارد یورویی این کشور در طرح های صنعتی، عمرانی ایران خبر داد.

سبحانی نیا در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، افزود: با توجه به تحریم ها، بخشی از پول های فروش نفت ما در چین توقیف شده بود که در سفر اخیر رئیس مجلس با مقامات چینی توافق شد تا ۱۷ میلیارد یورو از این پول به صورت فاینانس یا تأمین مالی صرف در ۴۰ طرح بزرگ عمرانی و صنعتی همچون فولاد، مترو، راه آهن سریع السیر برقی و آبرسانی شود.

وی گفت: البته مبلغ فروش نفت که در اختیار چینی هاست بیشتر از مبلغ یاد شده است که در این باره نیز گفتگوهایی شد تا بتوانیم بقیه مطالبات را نقدی دریافت کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: همزمان با سفر رئیس مجلس و هیئت پارلمانی به چین، مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه ای را در حمایت از همکاری های اقتصادی ایران و چین تصویب کرد که همکاری بانک های داخلی را در مشارکت در طرح های عمرانی با سرمایه گذاری و مشارکت چینی ها در کشور بیشتر می کند.

سبحانی نیا در پاسخ به پرسشی درباره تضمین اجرای طرح‌ها گفت: در دیداری که با رئیس جمهور و رئیس کنگره خلق چین داشتیم، علاقه مندی آنها را بسیار زیاد دیدیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین ادامه داد: در این سفر مسئولان وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت و همچنین شهرداری و مترو و فعالان بخش خصوصی نیز همراه بودند که با همتایان خود توافقات خوبی انجام دادند و این سفر می تواند گشایشی در مسائل پولی کشورمان که در آنجا توقیف شده است باشد.

سبحانی نیا با اشاره به همکاری های خوب دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: نگاه به شرق به ویژه چین از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و چین نیز در این زمینه شریک اول تجاری ماست که سالانه چهل میلیارد دلار روابط تجاری بین ایران و چین برقرار است.

وی افزود: در این سفر دیدگاه ها در خصوص مسائل اداری، اقتصادی، انرژی و همکاری های دو جانبه و منطقه ای و بین المللی بین دو کشور بسیار مثبت بود.

Start typing and press Enter to search