ساخت بزرگترین نیروگاه برق حرارتی اقیانوسی در چین

ساخت بزرگترین نیروگاه برق حرارتی اقیانوسی در چین

محققان قصد دارند به زودی ساخت بزرگترین نیروگاه تبدیل انرژی حرارتی اقیانوسی OTEC را در چین آغاز کنند.

شرکت لاک هید مارتین نخستین سیستم تبدیل انرژی حرارتی اقیانوسی(OTEC) را در دهه ۱۹۷۰ برای تولید برق ساخت. این شرکت در سال ۲۰۰۹ نیز موفق به انعقاد قراردادی برای ساخت یک نیروگاه پایلوت OTEC در هاوایی شد.

ظاهرا این پروژه برای هاوایی لغو شده است اما این شرکت قصد دارد اکنون این نیروگاه را با همکاری شرکای هنگ کنگی – شرکت رین وود- در سواحل جنوب چین بسازد.

 Thermal power plant

نیروگاه OTEC از تفاوت طبیعی دما بین اعماق سرد آب و سطح گرم آن برای تولید برق استفاده می کند. انواع مختلفی از سیستم OTEC  وجود دارد اما نمونه اولیه این نیروگاه که قرار است ساخته شود  احتمالا یک سیستم چرخه بسته خواهد بود.

این سیستم آب گرم سطحی را به یک مبادله گر گرمایی پمپاژ می کند تا مایع را با نقطه جوش پایین تبخیر کند. از بخار گسترش یافته به منظور به حرکت انداختن توربین تولید برق و سپس از آب سرد دریا  برای متراکم کردن بخار و در واقع بازیافت آب استفاده می شود.

 مناطق حاره ای تنها مناطق مناسب برای نیروگاه های  OTEC  هستند چراکه تفاوت درجه حرارت بین سطح و اعماق آب بسیار زیاد است. برخلاف نیروگاه های بادی و خورشیدی، OTEC می تواند برق را ۲۴ ساعته و طی ۳۶۵ روز سال تولید کند.

نیروگاه های OTEC می توانند آب سرد را به عنوان محصول فرعی برای تهویه هوا یا سردسازی در مناطقی در نزدیکی نیروگاه مورد استفاده قرار دهند.

 با وجود این مزیت ها و سابقه طولانی طراحی نیروگاه از پیش از ۱۸۸۰، تا کنون هیچ نمونه تجاری بزرگ مقیاسی از OTEC که عملیاتی باشد وجود نداشته است.
 این امر عمدتا به خاطر هزینه های بسیار بالای مرتبط با قرار دادن و حفظ و نگهداری تاسیسات در سواحل و انتقال آب سرد از اعماق دریاست.

نیروگاه پایلوت OTEC هاوایی که به تعویق افتاده است، بزرگترین نمونه اولیه نیروگاه ساحلی  ۱۰ مگاواتی OTEC است که تا به امروز طراحی شده است. مانند پروژه هاوایی، پروژه OTEC چین نیز که ۱۰ مگاواتی است می تواند راه را برای نیروگاه های ظرفیت بالاتر از ۱۰ تا ۱۰۰ مگاوات هموار سازد.

 این نیروگاه قرار است در سواحل جنوبی چین ساخته شود تا ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز برای یک منطقه تفریح گاهی بزرگ مقیاس را که توسط شرکت رین وود ساخته می شود به شیوه ای سبز تامین کند. این تفریح گاه جدید قرار است هیچگونه آلاینده زیست محیطی نداشته باشد.
 ساخت تاسیسات OTEC با توان تولید  ۱۰۰ مگاوات برق، به اندازه ۱٫۳ میلیون بشکه نفت انرژی تولید می کند که می تواند انتشار دی اکسید کربن را به نیم میلیون تن کاهش دهد. با فرض بر قیمت خرید نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار،تخمین زده می شود نیروگاه ها می توانند سالانه ۱۳۰ میلیون دلار در هزینه های سوختی خودصرف جویی کنند.

Start typing and press Enter to search