گسترش همکاری میان دانشگاههای چین و ایران

در سفر وزیر علوم به چین صورت گرفت: 

توافق در زمینه گسترش همکاری میان دانشگاه‌های چین و ایران در زمینه آموزشی 

 Dalian_Polytecnic_University

 قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، با اشاره به سفر اخیر  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان به  چین توافقات صورت گرفته در راستای  توسعه همکاری های علمی بین این دو کشور را تشریح کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ارسلان قربانی گفت :  در این سفر دکتر دانشجو ضمن بازدید از دو دانشگاه بزرگ در پکن و شانگهای، با وزرای علوم و فناوری و آموزش، رئیس آکادمی چین، رئیس پارک فناوری در شانگهای ملاقات و از برخی پروژه های برجسته عملیاتی و تحقیقاتی در شانگهای بازدید کرد.
وی  با اشاره به دیدار کامران دانشجو با وزیر آموزش چین که متولی آموزش در سطح دبستانها، دبیرستانها و دانشگاه های این کشور است گفت : مقررشد  اداره کل بورس وزارت علوم   اعزام۱۰۰ تا ۲۰۰ دانشجوی بورسیه   را به دانشگاه های توانمند  چین در سال جاری در اولویت قرار دهد  ، همچنین چین نیز تعدادی دانشجوی بورسیه در رشته های  حوزه زبان و ادبیات فارسی به ایران اعزام  کند.
قربانی  افزود  : تسریع در  اعطای بورس دول به صورت متقابل بین دو کشور ، اعزام دانشجوی دکتری برای فرصتهای مطالعاتی، گسترش همکاری میان دانشگاههای چین و ایران در زمینه آموزشی، تاکید دو طرف بر توسعه زبان چینی در دانشگاههای ایران از جمله  در دانشگاههای علامه طباطبایی، سمنان و کاشان از دیگر مصوبات این دیدار به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: مساعدت  دولت چین جهت تسهیل در صدور ویزا برای همسران دانشجویان ایرانی و نیز   ارائه تسهیلات بیشتر برای دانشجویان ایرانی از دیگر مواردی بود که در این دیدار مورد تبادل نظر  قرار گرفت.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل  با اشاره به  به بازدید وزیر علوم کشورمان از دانشگاه بزرگ چینهوا و دیدار با رئیس این دانشگاه در پکن گفت: دانشگاه چینهوایکی از بزرگترین دانشگاههای این کشور با ۳۵۰۰ دانشجوی خارجی به شمار می آید که ۲۸ دانشجوی ایرانی هم در این دانشگاه و در رشته هایی از جمله علوم پایه، مهندسی، علوم طبیعی، نانو، هوافضا مشغول تحصیل هستند.
قربانی افزود :وزیر علوم  در دیدار با رئیس دانشگاه چینهوا ضمن ارائه گزارشی  از تحول آموزش عالی ایران در بحث تولید علم و اعلام رتبه نخست ایران در منطقه، به پروژه های علمی کشور در راستای برطرف ساختن نیاز کشورمان اشاره کرد.
وی گفت : فراهم ساختن زمینه های همکاری برای اجرای پروژه های مشترک میان دانشگاه چینهوا و دانشگاه های ایران در زمینه های فناوری، انجام پروژه های مشترک از طریق فرصت های مطالعاتی برای استادان ایرانی در کشور چین، از دیگر مصوبات این دیدار به شمار می آید .
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل  ،اعزام ۵۰ دانشجوی دکتری به صورت بورسیه در رشته های نانو، هوافضا، علوم شناختی از سال آینده به چین و توسعه همکاری ها بین دانشگاه چینهوا و دانشگاه های کشورمان از جمله دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران  را از دیگر توافقات دیدار وزیر علوم و رئیس دانشگاه چینهوا اعلام کرد.
وی  درباره دیگر مصوبات و طرحهای پیشنهادی دیدار کامران دانشجو با رئیس دانشگاه چینهوا گفت: اجرای پروژه های مشترک در زمینه نانو  ،IT ، علوم شناختی، طب سنتی، هوا و فضا با گرنت مشترک، تشکیل کارگروه مشترک بین دو یا سه دانشگاه ایران و چین و برگزاری سمینار مشترک بین دانشمندان ایرانی و چینی، از مهمترین مصوبات این دیدار به شمار می آید،
قربانی اظهار داشت به منظور عملیاتی شدن این مصوبات جلسه ای با حضور معاون وزیر علوم و فناوری چین، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکزی همکاریهای فناوری و نوآوری ایران برگزار می شود.
وی   با اشاره به  آخرین سفر رئیس جمهور کشورمان به  چین و تاکید ایشان به وزیر علوم در خصوص گسترش همکاری های علمی ایران با حوزه آموزش عالی و فناوری چین گفت:  در سفر رئیس جمهور کشورمان به چین مقررشد  با توجه به رشد علمی چین و لزوم گسترش همکاریهای دو کشور  ، یک هزار دانشجوی ایرانی به کشور چین در طول سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ اعزام شود.
وی گفت: در راستای  اجرایی شدن راهبرد گسترش همکاریهای علمی با چین ، هیاتی از  وزارت علوم به سرپرستی علی اکبر متکان، معاون اداری مالی این وزارت  به منظور مذاکره با دانشگاههای چین برای نهایی کردن همکاریهای علمی و فناوری با این کشو اعزام شد .
وی افزود :  انتصاب گنجی دوست، استاد دانشگاه تربیت مدرس به عنوان رایزن علمی ایران و سرپرست دانشجویان ایرانی در چین  و توسعه همکاری های مشترک بین دانشگاه های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله در زمینه  گسترش زبان فارسی در چین از دیگر اقداماتی است که توسط وزارت علوم در راستای افزایش تعامل علمی دو کشور صورت گرفته است.
گفتنی است : در سفر کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به چین ، محمود ملاباشی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، ارسلان قربانی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و امیری نیا، رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری حضور داشتند .

Start typing and press Enter to search