سخنرانی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در نشست جشنواره بین المللی جاده ابریشم شهر فوجو

جشنواره بین المللی فیلم جاده ابریشم با عنوان "فیلم و سیمای شهر" در شهر فوجو - چین

Conferance Film Diplomacy and City Brand
همزمان با برگزاری دومین جشنواره بین المللی فیلم جاده ابریشم در شهر فوجو ،مبدا جاده ابریشم دریایی چین،نشستی یک روزه با عنوان "فیلم و سیمای شهر"درروز شنبه ۴/۷/۹۴در ان شهر برگزار گردید. این نشست یکی روزه با سخنرانی های معاون سازمان مطبوعات انتشارات رادیو تلویزیون و فیلم چین و معاون شهردار شهر فوجو آغاز شد.

film-diplomacy-and-city-brand-fozhou

در ادامه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ پنل هایی با عناوین "جشنواره فیلم و شهر"،"دیپلماسی فیلم و برند شهر"و "ارتباطات فیلم و مبادلات فرهنگی "برگزار گردید.

محمد رسول الماسیه رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در چین در پنل "دیپلماسی فیلم وبرند شهری"سخنرانی کرد.در این پنل شهرداران فوجو ،نانینگ،معاون شهردار هایکو،هم چنین رایزنان فرهنگی یا نمایندگان سفارت خانه های اکراین ،تایلند،ماداگاسکار حضور داشتند و سخنرانی کردند. رایزن فرهنگی ایران در ابتدا به برگزار کنندگان جشنواره تبریک گفت که در دومین دوره برگزاری،جشنواره را به حد استانداردهای لازم بین المللی رسانده اند. او گفت ایران سال گذشته با یک فیلم و امسال با پنج فیلم حضور یافته که نشان می دهد در این جشنواره مشارکت فعال دارد.

رایزن فرهنگی از ابتکار رئیس جمهور چین تمجید کرد که جاده ابریشم را از یک مفهوم تاریخی به یک واقعیت در جهان معاصر نزدیک کرده است.او اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن این پروژه کشورهای مشارکت کننده شاهد توسعه زیر ساخت های فرهنگی خود نیز باشند. الماسیه در خصوص علل موفقیت سینمای ایران گفت :سینمای ایران حضور درخشانی در جشنواره های بین المللی دارد و به بخش جدایی ناپذیر انها تبدیل شده است.مردم عادت کرده و انتظار دارند در هر جشنواره بین المللی فیلم هایی از ایران حضور داشته باشد.

رایزن فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت اگر چه سینمای ایران بیش از یکصد و ده سال قدمت دارد اما درخشش سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.امروزه در ایران سالانه ۱۵۰ فیلم سینمایی ساخته می شود که سال گذشته یک سوم این فیلم ها ،کار اول کارگردانانشان بوده است.این بدان معنی استکه در ایران موج جدیدی از کارگردانان جوان به عرصه فیلم و سینما وارد شده اند.

رایزن فرهنگی موفقیت فیلم های ایرانی را مدیون محتوی و پیام انها دانست و گفت سینمای ایران سینمای احساس و عاطفه و ارزش و انسانیت است.این سینما به موضوعاتی مانند فداکاری،گذشت ،عشق،محبت و احترام....اهمیت می دهد.

رایزن فرهنگی افزود گرایش فیلم های ایرانی به مفاهیم انسانی و معنوی حاصل فرهنگ و تمدن ایرانی است.اگر در طول تاریخ شعرا و نویسندگان ایرانی در سطح جهان درخشیده اند بخاطر تعلق خاطرشان به مفاهیم انسانی و معنوی بوده است.سینما بعنوان یک هنر مدرن در ایران ،در همان مسیر گام بر می دارد.

الماسیه به حاضران در نشست خبر داد که بسیار مفتخریم که در این روزها بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران به نمایش عمومی در امده و مورد استقبال زیاد قرار گرفته است.این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی ،کارگردان توانمند،ساخته شده و زندگی پیامبر اسلام در دوران کودکی و نوجوانی را به تصویر کشیده است.در این فیلم روح هدایتگر و نجات بخش و رحمانی پیامبر نشان داده شده است.

رایزن فرهنگی در باره دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران گفت :تا دهه گذشته دیپلماسی فیلم ایران به حضور در جشنواره های بین المللی خلاصه می شد.اما امروزه فیلم سازان ایرانی فراتر از ان می خواهند فیلم هایشان مورد توجه و رضایت مخاطبان جهانی قرار گیرد.سینما و فیلم در میان هنرها ،بیشترین ظرفیت را در دیپلماسی فرهنگی دارا هستند.یک فیلم خوب و قوی می تواند برای یک شهر یا کشور احترام ایجاد کند،شهرت به ارمغان اورد و خلاقیت و قدرت نرم یک ملت را معرفی کند.فیلم از مهمترین ابزارهای هنری برای معرفی خود و برای شناخت دیگران است.این همان دیپلماسی است و می تواند به سعادت و صلح جوامع کمک کند.همان دستاوردی که کشورهای مسیر جاده ابریشم تاریخی از ان بهرمند بودند و جاده ابریشم جدید نیز می تواند به ان دست یابد.

شایان ذکر است این نشست در سالن هتل بزرگ امپارک شهر فوجو برگزار شد و بیست نفر از صاحب نظران چینی و خارجی از جمله مسوولان جشنواره های بین المللی "هاوایی"،"بوسان"و "مسکو"در حضور بیش از دویست نفر سخنرانی کردند.

تالار برگزاری مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم جاده ابریشم در شهر فوجو

film-diplomacy-and-city-brand-fozhou-1

Start typing and press Enter to search