سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری چین برای احیای راه ابریشم/جهان قدرت ایران را پذیرفته است

SILKroad

در حال حاضر هند و چین با سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری به دنبال احیای راه ابریشم و استفاده از مزیت‌های اقتصادی این کریدور استراتژیک هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به وضعیت منطقه‌ای گفت: در مقطعی هستیم که نیاز به تجدید نظر کلی چه از حیث امنیت در منطقه و چه از حیث تجارت و چه از حیث توسعه ملی داریم.

وی با بیان اینکه شوربختانه ایران در منطقه‌ پرآشوبی قرار گرفته است و در خانه همسایگان ما آتش افتاده گفت: وضعیت امنیتی کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، سوریه‌ و یمن خوب نیست و از نظر امنیتی منطقه پرمعضلی را داریم.

آخوندی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرد: تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش برجام با صراحت قدرت ایران را به رسمیت شناخته‌اند و پذیرفتند که بدون ایران امکان تامین امنیت منطقه‌ای وجود ندارد. معتقدم فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای گشوده شده که بر برقراری نظام امنیت جهانی هم تاثیرگذار است.

آخوندی با تاکید بر اینکه تجارت دریایی یک تجارت جهانی است و بدون امنیت قابل انجام و تحقق نیست گفت:جهان ایران را بعد از ۳۵ سال به عنوان قدرت بزرگ منطقه و جهان قبول کردند و حال می‌خواهند با گفت و گوی عزتمندانه به یک توافق جدید برای امنیت در منطقه برسیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر باید ببینیم این فرصت ایجاد شده برای کشورمان چه مزیت‌هایی دارد و چگونه از این فرصت می‌توانیم جلوی خونریزی در منطقه را بگیریم. باید بدانیم اگر قرار است آرایش سیاسی و امنیتی در منطقه تغییر کند جایگاه ایران با توجه به تغییرات جدید کجاست؟

آخوندی افزود: باید به مسئولیت منطقه خودمان توجه داشته باشیم و در جهت توسعه امنیت و افزایش آرامش در منطقه گام برداریم.

وی با اشاره به مذاکرات برجام ادامه داد: مذاکرات برجام یک پارادایم بود و آموزشی بود برای ما که اگر به دنبال سیاست برد برد در منطقه باشیم می‌توانیم با هزینه کمتر منافع ملی و منطقه‌ای را افزایش دهیم و امنیت منطقه را تامین کنیم بنابراین معتقدم در توسعه اقتصاد هم باید نگاه برد برد داشته باشیم و از تمام ظرفیت کشورها برای توسعه اقتصاد بهره گیریم.

تلاش قدرت‌های جهانی برای احیای جاده ابریشم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت احیای جاده ابریشم و اهمیت آن در بین قدرت‌های جهانی گفت: در حال حاضر چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده است که هر دوی این پروژه‌ها در راستای احیای جاده ابریشم هستند.

وی تاکید کرد: چین به دنبال راه ابریشم جدیدی است به نحوی که دسترسی به آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان را دنبال می‌کند هر چند این پروژه شاخه‌ها و مسیرهای مختلفی می‌تواند داشته باشد اما عمده‌ترین آنها به سمت ایران می‌آید.

آخوندی با بیان اینکه چندین سال است دنیا به دنبال احیای جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری است گفت: در چین صندوق جدیدی برای تامین منابع احداث راه ابریشم تشکیل شده که ایران هم در آن صندوق سرمایه‌گذاری کرده است.

آخوندی تاکید کرد: اتفاقات بزرگی در جهت توسعه اقتصاد در دنیا در حال وقوع است که باید این اتفاقات را بشناسیم و منافع ایران را در این تحولات اقتصادی تعیین و ا رزیابی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چین سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای احیای جاده ابریشم کرده است گفت: تمام توجهات کشورها به ایجاد مسیرهای اقتصادی است به طوری که رئیس‌جمهور قرقیزستان در سفر یک روزه خود به ایران ۲۰ بار پروژه راه‌آهن ایران-افغانستان- قرقیزستان-چین را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اصرار رئیس‌جمهور قرقیزستان به این پروژه قابل توجه بود و وقتی از وی منبع مالی این پروژه را جویا شدم معتقد بود منابع مالی این پروژه از سرمایه‌گذاری چین برای باز آرایی راه ابریشم تامین می‌شود.

Start typing and press Enter to search