سرمایه گذاری کلان چین در خارج با اجرای طرح احیای جاده ابریشم

توسط امین

در جریان نشست سالانه مجمع آسیایی بوآئو که چندی پیش برگزار شد، کمیته ملی توسعه و اصلاحات، وزارت خارجه و وزارت بازرگانی چین به طور مشترک "نقشه و اقدامات برای پیشبرد طرح ایجاد مشترک نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی در قرن ۲۱" را منتشر کردند. این اقدام به منظور یاری به اصول اجرای طرح مطرح شده و پیشبرد راهبرد توسعه کشورهای مسیر جاده ابریشم در این راستا عنوان شده است.

silk-road

طرح ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی یک راهبرد درازمدت بوده و برای اجرا و تحقق آن به مدت ۳۰ تا ۵۰ سال زمان نیاز است. با این حال، بسیاری شرکت ها و سرمایه گذاران چینی به شرکت در این طرح علاقه بسیار نشان داده اند. کارشناسان پیش بینی کردند، چین در سال های آینده حدود یک تریلیارد دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

کشورهای مسیر جاده ابریشم که از برتری های خود برخوردارند، در زمینه اقتصادی مکمل یکدیگر بوده و در همکاری در زمینه های مختلف نیروی بالقوه بسیار دارند. هماهنگی سیاست، اتصال تاسیسات زیربنایی، آزادسازی تجاری و سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر برای شرکت ها و سرمایه گذاری طرف ها فرصت های فراوان فراهم می آورد.

"لای شیائو مین" رییس هیات مدیره گروه "هوا رون" چین که در زمینه مدیریت سرمایه، بانکداری، اوراق بهادار و صندوق مالی فعالیت دارد، می گوید: با اجرای طرح ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی و همچنین راه اندازی بانک سرمایه گذاری آسیا، ضمن این که فرصت های فراوان برای ما فراهم شده، دید مان نیز در این زمینه گسترش یافته است.

"هو هوای بانگ" رییس هیات مدیره بانک ملی توسعه چین نیز با تاکید بر همکاری بین المللی گفت: ما می توانیم وام هایی را برای اجرای پروژه ها عرضه کنیم و یا سرمایه در اختیار بانک های کشورهای مربوط قرار دهیم تا به اجرای طرح هایی برای بهبود زندگی مردم در کشورهای مربوط یاری شود.

وی تاکید کرد: البته، ما همچنان به همکاری چند جانبه ادامه خواهیم داد. در حال حاضر، ما با همکاری با طرف ها، یک گروه از داده ها که شامل حدود ۹۰۰ پروژه اقتصادی در ۶۴ کشور جهان است، ایجاد می کنیم. مبلغ کل سرمایه گذاری آن ها نیز به ۸۹۰ میلیارد دلار می رسد.

برای اجرای طرح اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی به سرمایه کلان نیاز است. پیش بینی می شود، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹)، میزان سرمایه گذاری در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی در آسیا به ۸ تریلیارد دلار برسد. با توجه به کمبود سرمایه در برخی کشورها، آن ها در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی با محدودیت هایی رو به رو شده اند، این در حالیست که چین از سرمایه فراوان برخوردار است.

انتشار سند "نقشه و اقدامات برای پیشبرد طرح ایجاد مشترک نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی در قرن ۲۱" نه تنها نشانگر گشایش فصل جدید راهبرد دیپلماتیک چین با محوریت احیای جاده ابریشم است، بلکه نشانگر آن است که چین در سال های آینده سرمایه گذاری کلان خود را در خارج از کشور آغاز خواهد کرد.

"گوان چین یو" رییس اجرایی پژوهشگاه شرکت اوراق بهادار "مین شنگ" اظهار داشت که ساخت تاسیسات زیربنایی
و اتصال آن ها به یکدیگر پیش شرط مهم و کلیدی برای ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم آبی است. چین در این راستا به زودی، پروژه هایی برای ساخت راه آهن، راه شوسه، حمل و نقل آبی و ساخت بنادر در سال ۲۰۱۵ اعلام می کند.

بر اساس آمار اولیه، مبلغ سرمایه گذاری استان های مختلف چین در سال ۲۰۱۵ در این راستا به یک تریلیارد و ۴۰ میلیارد یوان (برابر با حدود ۱۷۰ میلیارد دلار) می رسد.

این اقتصاد دان پیش بینی کرد، چین سرمایه گذاری در ساخت تاسیسات زیربنایی در کشورهای آسیای جنوب شرقی را در اولویت قرار خواهد داد. به طوری که بندر گوادر پاکستان و بندر همبنتوتا (Hambantota)در سریلانکا و غیره به عنوان نخستین گروه بنادر راهبردی طرح "یک نوار و یک جاده" ساخت و ساز خواهد شد.

این در حالیست که در داخل چین، منطقه "شین جیانگ" در غرب و استان "فو جیان" در جنوب به عنوان منطقه مهم نوار اقتصادی جاده ابریشم و منطقه کلیدی راه ابریشم آبی قرن بیست و یکم تلقی شده است. تحلیلگران بر این باورند که چین برای اجرای طرح یاد شده، توسعه این دو منطقه را در اولویت قرار خواهد داد.

Start typing and press Enter to search