مصاحبه با جناب آقای پانگ سن سفیر چین در ایران درباره جاده ابریشم و همکاری چین و ایران

توسط امین

چندی پیش ، خبرنگاران رادیو بین المللی چین مستقر در ایران مصاحبه ای با جناب آقای پانگ سن سفیر چین در ایران انجام دادند که سفیر چین در این مصاحبه درباره جاده ابریشم و همکاری چین و ایران در ساخت "کمربند اقتصادی جاده ابریشم" و "جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱" نظرات خود را توضیح داد.

جناب آقای پانگ سن گفت : حدود ۲۰۰۰ سال پیش در سلسله هان چین یک فعال دیپلمات معروف به نام ژانگ چیان در راس هیئت حکومت چین به مناطق غرب سفر کرد و یک مسیر بازرگانی را که به نام جاده ابریشم شهرت یافت و از آسیا و اروپا عبور می کرد ایجاد و راه اندازی کرد. طی ۲۰۰۰ سال این جاده بازرگانی با تلاش، شجاعت و هوش مردم کشورهای آسیایی و اروپایی رفته رفته به یک راهگذر بسیار مهم تبدیل شده که در زمینه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، تکنولوژی و تفکری عامل رونق و تبادلات کشورهای در طی مسیر شده است. با پررنگ شدن این جاده اصل و ایده جاده ابریشم مبنی بر "همکاری، صلح، تفکر باز، ظرفیت، آموختن از یکدیگر، منافع مشترک و برد برد" از نسل به نسل منتقل شده و همواره زنده و درخشان باقی مانده است.

سفیر چین در ایران اظهار داشت که ایران و چین که دو کشور با تمدن دیرینه و تاریخ هزاران ساله و کشورهای مهم در جاده ابریشم نیز بودند. جاده ابریشم مصداق و شاهد دوستی طولانی بین این دو ملت می باشد. انواع میوه و سبزیجات مانند انگور، باقلا، انار، اسفناج، پیاز و خیار از طریق این جاده از ایران وارد چین شده و چای، زنجبیل، شاه توت ، هلو، زردالو، نارنگی از چین به ایران وارد شده است. علاوه بر این ایران بازار و مرکز توزیع بارز اشیای ابریشمی و چینی چین نیز بود. داستان همکاری دو کشور در حوزه نخ ریسی و چینی سازی تا امروز هنوز مورد علاقه مردم است. همچنین انواع عطر و جواهرات ایران هم در چین بسیار رایج بوده و حتی شیر که یکی از سمبل های فرهنگی چین به شمار می آید هم از ایران وارد چین شده و تلفظ کلمه شیر در زبان چینی که "شی" است هم از فارسی ریشه پیدا می کند. می توان گفت که جاده ابریشم قدیمی برای رونق اقتصاد چین و ایران و توسعه تمدن انسان شرقی و غربی نقش کلیدی را ایفا کرده است.

جناب آقای پانگ سن گفت که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ آقای شی جین پینگ ریاست جمهوری خلق چین برای اولین بار ایده راهبردی ساخت "کمربند اقتصادی جاده ابریشم" و "راه ابریشم دریایی قرن ۲۱" ( یک کمربند و یک جاده) را مطرح کردند که مورد توجه بالای جامعه بین المللی و پاسخ گرم کشورهای مسیر قرار گرفته است. هدف طرح "یک کمربند و یک جاده" این است که چهارچوب همکاری اقتصادی منطقه جدید با اصول "تفکر باز، ظرفیت، تعادل، منافع مشترک" ایجاد شود و کشورهای مسیر در این چهارچوب صلح ، توسعه، و تفکر باز مشترکاً مشورت، ساخت و ساز و بهربرداری نموده تا جاده ابریشم قدیمی انرژی و حیاتی نو بیابد.

طرح "یک کمربند و یک جاده" مسلماً همکاری های چین و ایران را تقویت خواهد نمود. ایران که از احاظ جغرافیایی در چهارراه ارتباطی قرار دارد شریک مهم چین برای پیشبرد این طرح خواهد بود. در سالهای اخیر آقای شی جین پینگ ریاست جمهوری خلق چین و آقای حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران بارها دیدار و گفتگو کرده، برای توسعه روابط دو کشور به تفاهم رسیده و جهت گیری نموده اند. با توجه و رهنمودهای روسا و مقامات عالی دو کشور همکاریهای عملی فیمابین در همه زمینه ها با سرعت به پیش رفته و هم نتیجه های پر ثمری بدست آمده است. دوستی دیرینه بین دو ملت همواره محکم تر شده و هماهنگی ها و تبادلات همه جانبه هم بطور مطلوب توسعه یافته است. بنابراین پایه های محکم سیاسی، اقتصادی و مردمی برای انجام همکاری بیشتر دو طرف در ساخت مشترک "یک کمربند و یک جاده" بنا شده است. یقیناً با توجه به اینکه چین و ایران دارای قدرت اثرگزاری مهم و برتری نسبی شاخص است تقویت کمربند "جاده ابریشم" بین این دو کشور نه تنها برای دو ملت ثمربخش خواهد بود، بلکه پشتیبانی مفیدی برای برقراری پیوند بین کشورها و تحقق هدف توسعه مشترک در منطقه نیز فراهم خواهد کرد. مردم منطقه خواهند توانست از ثمره این توسعه بهره برداری نموده و لذت ببرند.

pang-sen

سفیر چین در ایران ایراد کرد که اکنون پس از گذشت بیشتر از یک سال اقدامات اولیه طرح ساخت و ساز "یک کمربند و یک جاده" وارد مرحله اجرایی کامل و نتیجه بخش شده است. در ماه مارچ سال ۲۰۱۵، دولت چین بیانیه "چشم انداز و اقدامات جهت ساخت و ساز مشترک کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابرشم دریایی قرن۲۱" را صادر کرد. طبق این بیانیه "یک کمربند و یک جاده" راهی برای احترام و اعتماد متقابل، همکاری و برد برد، آموزش متقابل تمدن ها می باشد و تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود و به هیچ وجه علیه طرف ثالث نیست. چین بر اساس انعطاف پذیری، تفکر باز و ظرفیت همه کشورها ی مربوطه را دعوت به فعالیت در ساخت و ساز مشترک می کند به طوری که طرف ها با مشورت و گفتگوی مشترک طرحی که منافع همه را تامین می کند را طراحی و به مرحله عمل برسانیم. ما موضوعات و شیوه های اجرایی را تکمیل خواهیم کرد و بهبود خواهیم بخشید. تلاش می کنیم این طرح به طرح های توسعه خود کشورهای منطقه متوصل شده و باعث ایجاد تعامل و هماهنگی مثبت شود و همچنین به توسعه کل منطقه کمک نماید.

جناب آقای پانگ سن گفت : در حالی که ما در نقطه شروعی نو قرار داریم طرف چین تمایل دارد تحت چهارچوب "یک کمربند و یک جاده" بیش از پیش با طرف ایران هماهنگی و تبادل نظر نموده، راه های همکاری را گسترش داده، و به دنبال شیوه های نوین و حد اکثر منافع مشترک باشیم. با تلاش گروهی راه جدیدی را برای تقویت اعتماد متقابل و تحقق توسعه و رونق مشترک بیایبم. به خصوص در زمینه های همکاری دیرینه دو کشور اعم از زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطاتی، منابع و انرژی، تجارت، سرمایه گزاری طرفین باید با استفاده کامل از فرصت ها و تلاش مشترک پروژه های آماده همکاری را هر چه زودتر اجرا و همچنین روند پروژه های مهم در حال ساخت را تسریع نموده تا به "نتایج اولیه و زودهنگام" نایل شویم و نمونه و زیربنای خوبی برای پیشرفت همکاری دو کشور در حوزه های گسترده تر و سطوح عمیق تر ایجاد نماییم.

سفیر چین در آخر ابراز امیدواری کرد : روابط چین و ایران از دوران قدیم مطلوب و دوستانه بوده، برنامه "یک کمربند و یک جاده" فرصتی تاریخی برای همکاری دو جانبه و توسعه هر دو طرف فراهم خواهد نمود. اعتقاد دارم در شرایطی که چین و ایران دست به دست هم دهند و یکدیگر را یاری نمایند، مسلماً همکاری دوستانه دو کشور جلوه ای نو خواهد یافت و شاهد فصل جدید دوستی بین دو ملت نیزخواهیم بود.

منبع: رادیو چین

Start typing and press Enter to search