انواع هتل و معرفی خدمات و سرویس ها

چین با داشتن رکورد های بسیاری در زمینه گردشگری به یکی از مهمترین مقاصد سفر در دنیا تبدیل شده و مدیران صنعت توریسم این کشور با تدابیر زیادی این آمار را افزایش می دهند. سالانه میهمانان بسیاری از گردشگران و تجار دنیا کشور چین را برای سفر انتخاب می کنند و صنعت توریسم با داشتن آمار بالای ۱۴۰ میلیون نفر در سال یکی از پردرآمدترین صنایع چین است. بنابراین موضوع هتل، اقامت و سرویس های جانبی به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های صنعت توریسم و گردشگری در کشور چین اهمیت خاصی دارد.

داشتن اطلاعات هتل ها، خدمات و انواع اتاق ها برای هر مسافر لازم است. این موضوع به مسافر آمادگی و حق انتخاب داده، ابهامات را برطرف می کند و مسافر می تواند با آگاهی کامل از سرویس های موجود در هتل استفاده کند.

Illuminated hotel sign taken at dusk

مجموعه چینستان با بیش از ۲۰ سال تجربه برگزاری تورهای گروهی موفق، توانسته است اطلاعات گسترده ای از هتل ها، در شهرهای مختلف چین بدست آورد. اکثر این هتل ها از رتبه و موقعیتی خوب برخوردارند که البته وابسته به نیاز شما، می توان هتلی را با کیفیت و قیمت مناسب یافت.

مجموعه چینستان تنها هتل هایی را برای اقامت گروه ها در برنامه تور می گنجاند، که بارها امتحان خود را در سرویس دهی و امکانات پس داده باشند و در برنامه ها و تورهای قبلی رضایت مسافران را جلب کرده باشند. برای انتخاب هتل در چین می توانید از مشاوره کارشناسان چینستان استفاده کنید و از دغدغه های خود در سفر به چین بکاهید.

انواع استراحتگاه مسافرین

هتل آپارتمان Apartment Hotel

هتل مکانى است براى اقامت، تا در آن از مسافر پذیرایى شود. حال اگر امکانات پذیرایى در هتل کاهش یابد ، هتل آپارتمان شکل می گیرد . در هتل آپارتمان ها وسایل آشپزى وجود دارد و نیازى به رستوران احساس نمى شود . اقامت در هتل آپارتمان شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می تواند با هتل تسویه و آنجا را ترک کند. بر خلاف هتل ها که دارای شرایط سختی هستند، هتل آپارتمان ها دارای انعطاف پذیری بالائی بوده و انواع بسیار متفاوتی دارند . معمولاً شبیه هتل ها ساخته می شوند و تعداد زیادی آپارتمان دارند. دوره اقامت در آن ها و از چند روز تا چند ماه متغیر است. معمولاً قیمت هتل آپارتمان از هتل های هم ردیف نیز پایین تر است.

متل Motel

متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel است و اساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در واقع متل، هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند . یکی از مشخصه های اصلی متل ها نداشتن لابی است و میهمانان به محض وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی می کنند.

هتل پانسیون Hotel Pension

پانسیون ها درشهر واقع شده اند و تعدادی اتاق و سالن غذاخوری، به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاق ها را تأمین کند، کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در آن ها پیش بینی و آماده شده است. پانسیون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره می دهد و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد. در پانسیون ها مقرارت خاصی وجود دارد و مسافران باید در ساعات معیّنی برای صرف صبحانه ، نهار و شام  حاضر شوند و تا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

ریزورت هتل Resort Hotel

به هتل هایی گفته می شود که معمولاً نزدیک چشمه های مواد معدنی و یا ساحل قرار دارند.

هاستل Hostel

هاستل در واقع همان مسافرخانه است که برای استراحت موقت مسافران ساخته می شود و امکانات چندانی ندارد.

انواع سرویس در هتل ها

O.R) Only Room)

اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی.

B.B) Bed & Breakfast)

اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board)

اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام.

F.B) Full Board)

اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه، یک وعده ناهار و یک وعده شام.

ALLَ) All Inclusive)

اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه، ناهار، عصرانه و شام . در بعضی از هتل هایی که این سرویس ارائه می شود استفاده رایگان از ورزش های آبی مانند جت اسکی، اسکی روی آب، غواصی، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت جزئی از سرویس است.

اتاق های هتل از نظر ظرفیت

  • اتاق یک نفره که "سینگل" نامیده می شود . این اتاق ها یک تخت دارد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود.
  • اتاق دو نفره که "دبل" یا "توئین" نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود.
  • اتاق سه نفره که "تریپل" نامیده می شود. دارای ۳ تخت تک نفره یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده است و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .
  • سوئیت Suite به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است. در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (دوبلکس). گاهی سوئیت ها آشپزخانه مجزا هم دارند.
  • آپارتمان Apartment عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک، دو یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است. در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق  دبل با یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین با دو تخت یک نفره است. هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.
  • کانکتد روم Connected Room به صورت دو اتاق تودرتو است، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چنین اتاقی را درخواست نماید، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود و بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

در هتل ها وابسته به کاربرد و نیاز مسافر تخت های متفاوتی  وجود دارد اما از مواردی که به طور متعدد برای مسافرین پیش می آید، موضوع تخت اضافی و تخت بچه است.

اکسترا بد Extra Bed ـ تختخواب اضافی

چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخواب هاى اتاق است، ناچار به استفاده از تخت اضافى خواهند بود. تختخواب هاى اضافى را "اکسترا بد" مى نامند. این تخت ها که در طبقات هتل وجود دارد به صورت تاشو است و در اختیار اتاق ها گذاشته مى شود. برای اکسترا بد یک وجه اضافی از مسافر دریافت می شود که که به حساب اتاق منظور می گردد.

تختخواب بچه

مسافرینى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نیاز به تختخواب بچه دارند، زیرا تختخواب هاى بزرگسالان براى بچه مناسب نیست. برای این نوع تخت ها نیز یک مبلغ اضافی گرفته می شود.

room-service-hotels

انواع هتل بر حسب ستاره

هتل های ۲ ستاره

تمیزی، راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها است. ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

 دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، استخر شنا، خدمات رسانی به اتاق ها، ورودی هتل با ظرفیت مناسب، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون با کیفیت بالا، پرسنل آموزش دیده، لاندری و روم سرویس.

هتل های ۳ ستاره

در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می شود. این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده تری هستند. ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب، مبلمان با کیفیت بالا، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون وحوله با کیفیت عالی است، دارای سوئیت اتاق لوکس، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا، گلف و . . . ارایه خدمات ویژه از قبیل پارک اتومبیل توسط مستخدم.

hotel-services

هتل های ۴ ستاره

این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. کارکنان این هتل ها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب هستند و هدف اصلی آن ها تأمین راحتی و آسودگی میهمانان است. ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزوراسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با یونیفرم ،حضور همیشگی دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق ها، وجود اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها، حمام بسیار تمیز با صابون و وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک های اولیه، سیستم خشک کن دست، ارائه لباس های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و ...

Design-China-hotel-lobby

هتل های ۵ ستاره

 هتل های ۵ ستاره در ردیف اول قرار دارند. قوانین واستانداردهای مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد، نگهداری منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق، هال ورودی، اتاق مهمان، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، لابی بسیار زیبا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، دارای ۳ تلفن ( کنار تخت ، روی میز و داخل حمام )، تمیز کردن اتاق دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب و گسترده، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاقها با انواع نوشیدنی ها.

نکته قابل توجه درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها این است که هتل ها را از یک تا ۵ ستاره طبقه بندی می کنند اما هتل آپارتمان ها را از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می شوند. در واقع هتل آپارتمان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره برابرى مى کند و این دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کیفیت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترین هستند.

hotel-room-services

اصطلاحات مربوط به سن مسافر

اصطلاحات مربوط به سن مسافر از جهت اختصاص یا عدم اختصاص تخت در اتاق هتل ها اهمیت دارد.

  • بزرگسال Adult به افراد بیش از ۱۲ سال اطلاق و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود .
  • نوزاد Infant به کودکان زیر دوسال اطلاق می شود که معمولاً در هتل به آن ها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می شود .
  • اطفال ۲-۶ سال Child کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آن ها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود .
  • اطفال ۶-۱۲ سال Child کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آن ها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری CHD6-12 نشان داده می شود .

hotel-services1

Start typing and press Enter to search