کارت هوشمند گوانگجو / Yang Cheng Tang

کارت هوشمند Yang Cheng Tong کارتهایی با قابلیت شارژ هستند که با هدف سهولت در سفرهای شهری، خرید، تماس تلفنی و نیز تجمیع اطلاعات شخصی که قابل استفاده در شهر گوانگجو و شهرهای حومه شامل Foshan، Huadu، Zengcheng و Panyuمی باشد، طراحی گردیده.

metro guangzhou logo

از این کارت علاوه بر بخش حمل و نقل عمومی، در برخی فروشگاهها، رستورانها، باغ وحش گوانگجو، موزه ها، سینما ها، پارکینگ ها و دیگر مراکزی که دستگاه کارتخوان دارند می توان استفاده کرد.
متروی گوانگجو به عنوان سریعترین وسیله نقلیه عمومی در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی با تکمیل خط ۶، شبکه حمل و نقل گسترده و آسانی را در این شهر به وجود آورده است. اگر مسافری به گوانگجو آمده و قصد دارد برای مدتی در این شهر اقامت داشته باشد، توصیه می شود کارت مترو تهیه نموده تا ازمزایای آن بهره مند گردد. از این کارت می توان در مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی اتوبوس دریایی استفاده کرد.
طبق آمارهای اپراتور، بیش از ۵میلیون کارت صادر شده و روزانه بیش از ۲/۲ میلیون مسافرت شهری توسط آن صورت میگیرد.
این کارت انواع گوناگونی دارد، ولی از اساس یکسانی برخوردارند:
• Standard card: به قیمت ۸۰ یوان خریداری میشود که ۳۰ یوان آن بیعانه می باشد و ۵۰ یوان شارژ قابل استفاده. در صورت پس دادن کارت بیعانه آن به مسافر عودت داده میشود.
• Memorial card: کارتهای یادبود که قابل پس دادن نیستند. بر روی آن تصاویر متفاوتی به جهت رویدادی خاص در شهر نقش بسته که بیشتر جنبه یادبود آن مهم است تا کاربری.
• Xeno-card : در این کارتها از تراشه های کارتهای معمولی استفاده شده و به صورت ساعت مچی، بند موبایل و یا جاکلیدی و دیگر طرحهای فانتری می باشد. ایده این نوع کارت از "کارتهای اختاپوس" که در هنگ کنگ استفاده می شود اقتباس شده.
• Enterprise card. یا کارتهای سازمانی
• Joint card.
کارت های Yang Cheng Tang بر خلاف کارتهای دانش آموزی، کارت مخصوص افراد مسن، نیروهای انتظامی و ... بدون هیچ مدرک شناسایی قابل خرید می باشد.
از ویژگی های استفاده از آن سرعت مسافرتهای درون شهری توسط مترو می باشد که دارنده کارت با یک بار شارژ کردن می تواند بارها و تنها با قرار دادن کارت در محل کارت خوان( یک بار در حال ورود و یک بار در حال خروج) از آن استفاده نماید. در صورت باز نشدن در در هنگام ورود احتمالا یا شارژ کارت تمام شده، یا دستگاه کارت را نمیخواند. در صورت باز نشدن در در هنگام خروج در صورتی که مشکل شارژ وجود داشته باشد، با مراجعه به اتاقک مسوول مترو پرداخت نقدی کسری کارت از گیت خارج میشود.
یکی دیگر از ویژگی های آن داشتن تخفیف در مسافرت ها است. مثلا اگر در حالت عادی هزینه یک سفر با مترو ۲ یوان باشد، در صورت استفاده از کارت ۹/۱ یوان محاسبه می شود. افراد کثیر السفر از مزایای بیشتری بهره مند می گردند، به طوری که در عرض یک ماه ۱۵ سفر اول دارای ۵ درصد تخفیف و از بار شانزدهم، ۴۰ درصد تخفیف دارد که به نوعی تشویقی برای استفاده بیشتر شهروندان از مترو و به خصوص مسیرهای طولانی مانند فرودگاه می باشد که تفاوت هزینه آن با تاکسی بسیار زیاد است.

Yang Cheng Tang
شارژ این کارتها نامحدود بوده و در هر سری مسافرت به گوانگجو میتوان از آن استفاده نمود. لازم به ذکر است که این کارتها را در محلهای گوناگون از جمله فروشگاههای زنجیره ای Seven-Eleven 7-11 می توان شارژ کرد.
روی کارت به رنگ نارنجی است و در پس زمینه آن تصویر مجسمه معروف ۵گوسفند دیده می شود. علامتی V شکل به رنگ سبز و شبیه شاخ گوسفند بروی آن نقش بسته که شبیه عدد ۵ یونانی نیز می باشد و بصورت آرم مخصوص این کارتها درآمده است. معنای لغوی Yang Cheng Tang مسیر شهر گوسفند است .
از قدیم علامت پنج گوسفند (Wu Yang 五羊) به عنوان نماد شهر گوانگجو مورد استفاده قرار می گرفته. نام دیگر گوانگجو (شهر گوسفندان) یا (شهر پنج گوسفند) است.

metro guangzhou map

Start typing and press Enter to search