آداب مصرف چای در چین

فرهنگ چای در چین به چگونگی آماده­ سازی چای و نحوه مصرف چای در چین توسط مردم این کشور اشاره دارد. فرهنگ مصرف چای در چین از نظر نحوه آماده سازی، طعم و زمان مصرف آن با کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و دیگر کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، کره و ویتنام متفاوت است.

طبق افسانه‌ها، چای در چین برای اولین بار در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد، توسط یک امپراطور چینی به نام شنونگ کشف شد. امروزه چای به عنوان یکی از ضرورت های اصلی در کشور چین است که به طور مرتب استفاده می شود. در گذشته دور، مصرف چای در چین بیشتر به صورت دارویی بود. اما امروزه علاوه بر انواع درمان­ های دارویی، برای استفاده روزانه و رفع تشنگی، به عنوان یک نوشیدنی محبوب، به کار برده می‌شود. چای سبز و برخی چای‌های مخصوص چینی از جمله اولانگ  پرمصرف‌ترین انواع چای در چین هستند. برای اطلاع بیشتر از انواع چای در چین و خواص آن ها به لینک زیر مراجعه کنید.

انواع چای در چین و خواص دارویی آن

مراسم چای چینی

مراسم چای چینی به عنوان یک مراسم آیینی سنتی در باب احترام به طبیعت و جست و جوی صلح برگزار می‌شود. نام این مراسم سنتی در چین متشکل است از  "he" به معنای صلح، “jing” به معنای ساکت و آرام، “yi” به معنای لذت بردن و “zhen” به معنای حقیقت.

یکی دیگر از مراسم‌ های مرتبط با چای “Gung fu” نام دارد که در مناطق خاصی مثل فوجیان برگزار می شود. مراسم Gung fu در اصل به معنی « تلاش برای درست کردن چای » است و در این مراسم تشریفات آماده‌سازی و پذیرایی چای اولانگ به عنوان نشانه‌ای برای احترام به میهمانانی که چای برای آنها آماده می‌شود، به نمایش گذاشته می‌شود. امروزه برخی فروشگاه‌های مخصوص چای، این مراسم را برای جذب گردشگران، برقراری تعامل و ارتباط با یکدیگر و احترام به سنت‌ها برگزار می‌کنند.

موارد خاص مصرف چای در چین

  • چای نشانه احترام: در جامعه سنتی چینی، نسل جوان، احترام خود را نسبت به نسل های قدیمی با ارائه یک فنجان چای نشان می دهد. دعوت از بزرگان به رستوران برای صرف چای، یکی از فعالیت های تعطیلات سنتی است. امروزه، با افزایش آزادی در جامعه چین، این قوانین و معانی آن کمرنگ شده اند. بعضی مواقع والدین ممکن است برای نشان دادن مراقبت از فرزندانشان، یک فنجان چای برای آنها بریزند. یا حتی مدیر یک رستوران ممکن است برای زیردستانش چای بریزد تا بدین طریق ارتباطشان را ارتقا دهد. با این حال، در موارد رسمی، قانون اصلی رعایت می شود.
  • جایگاه خاص چای در دورهمی ­های خانوادگی : وقتی پسران و دختران برای کار یا ازدواج از خانه می روند، زمان کمتری را با والدینشان صرف می کنند. بنابراین، رفتن به رستوران و نوشیدن چای، می تواند یک فعالیت مهم برای ایجاد ارتباط مجدد در اجتماعات خانوادگی باشد. یکشنبه هر هفته، به خصوص در فصل تعطیلات، رستوران های چینی به خاطر همین دورهمی های خانوادگی، پرجمعیت هستند. این پدیده نشان دهنده اهمیت مصرف چای در چین، در ارزش های خانوادگی است.
  • استفاده از چای برای عذرخواهی: مصرف چای در چین ممکن است برای عذرخواهی رسمی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، کودکانی که مرتکب اشتباه شده اند ممکن است چای را به عنوان نشانه ای از پشیمانی و تسلیم برای والدین خود سرو کنند.
  • استفاده از چای برای قدردانی در جشن­ های عروسی: در مراسم ازدواج سنتی در چین، عروس و داماد در مقابل والدین خود زانو زده و به آنها چای می دهند و سپس از آنها سپاسگزاری می کنند. این راه مؤدبانه ای برای ابراز قدردانی از والدین است. در بعضی موارد، عروس به خانواده ی داماد و داماد به خانواده ی عروس چای می دهند که این فرایند نماد پیوستن دو خانواده به هم است.

نکاتی درباره مراسم چای چینی

· چینی ها اعتقاد دارند که حالت های  ذهنی انسان می تواند به دیگران انتقال یابد. به همین دلیل قبل از انجام مراسم چای، باید ریلکس بود و درباره­ ی جنبه­ های مثبت زندگی فکر کرد. مراسم چای باید در نهایت آرامش صورت گیرد.

· نوع چای بسیار مهم است. چای اولانگ، تنوع زیادی دارد و در مراسم سنتی چای چینی، بسیار مورد استفاده قرار می­ گیرد. چای مورد استفاده در این مراسم باید خوش بو و خوش مزه بوده و شکل مناسبی داشته باشد.

· آب مورد استفاده در چای، به توجه ویژه ای نیاز دارد. برای اجرای مراسم سنتی چای از تمیزترین آب استفاده می­ شود تا نه تنها از مزه­ ی عالی این نوشیدنی اطمینان حاصل شود، بلکه به عقیده­ ی چینی­ ها بدین وسیله از مادر طبیعت هم قدردانی شود .

· ابزار لازم برای تهیه یک چای تمام و کمال اهمیت خاصی دارد. ابزار مورد نیاز برای این مراسم عبارتند از: یک قوری چای چینی، یک کوزه­ ی چای خشک، یک قاشق چای­خوری، ۳ فنجان کوچک و یک صافی چای.

· محیط انجام مراسم چای، مهم است. انجام یک مراسم چای آرام، نیازمند یک اتاق تمیز و ساکت و راحت است. چینی ­ها معمولا از هنرشان برای به وجود آوردن یک جو آرام و ایجاد احساس آرامش به مهمانان در مدت زمان اجرای مراسم استفاده می­ کنند.

Start typing and press Enter to search