میوه های عجیب چین

توسط hosein

چشیدن میوه های عجیب و غریب چین می تواند بخشی از ماجراجویی سفر شما در چین باشد. میوه‌ هایی مثل پرتغال، موز، سیب، انگور و … برای همه‌ی ما آشنا هستند. دسترسی به این میوه ها برای هر فردی در هر نقطه‌ی جهان آسان است ولی در بین این همه میوه، نام بعضی از میوه های شرق آسیا برای شما نا آشنا است. میوه های شرق آسیا اکثرا طعم و شکل عجیبی دارند که بعضی از این میوه ها به دلیل خواص دارویی خیلی زیاد کاربرد زیادی در طب سنتی چین دارند.

چینستان با جمع آوری این مقاله سعی کرده است شما را با میوه های عجیب چین و خواص دارویی آنها آشنا کند. میوه های شرق آسیا منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و انواع آنتی اکسیدان هاست. علاوه بر میوه ها میتوانید در مورد سایر خوراکی ها و مواد غذایی در چین مثل چای و ... در این صفحه اطلاعاتی کسب کنید. برای آشنایی بیشتر با طب سنتی چین نیز به این صفحه مراجعه کنید. تاریخچه طب سنتی چین

میوه دوریان 榴莲) Durian)

یک نمونه از میوه های عجیب چین دوریان میباشد و بوی بسیار نامطبوعی دارد. برای چینی ها، دورین های بزرگ پوشیده شده از سنبله های تیز احتمالاً محبوب ترین میوه های گرمسیری عجیب و غریب هستند. دوریان ها را "پادشاه میوه ها" می نامند. این میوه بسیار محبوب است و جزو گران ترین میوه ها است. قیمت بالای این میوه باعث شده تا تعداد معدودی از مردم آن را بخورند.

اندازه آن بسیار بزرگ است، مانند یک هندوانه کوچک یا متوسط و گوشتی مایل به زرد یا سفید دارد. پوست سخت و لکه دار آن بسیار عجیب است است و نظر خیلی ها را به خود جلب میکند.

خواص دوریان

کاملا مغذی و دارای کالری، مواد معدنی، ویتامین ها و به ویژه برای افرادی که کمبود ویتامین های گروه B دارند بسیار مفید است. دارای آنتی اکسیدان های قدرتمند است که این امر آن را ضد سرطان کرده است. از دیگر مزایای این میوه این است که فشار خون بالا را کاهش داده و سطح هورمون جنسی و سروتونین را بهبود می بخشد و رشد عضلات در ورزشکاران را افزایش می دهد. در طب چینی، به عنوان میوه ای با مقدار زیادی یانگ یا انرژی مردانه شناخته می شود.

میوه اژدهای قرمز 火龙果) Dragonfruit)

میوه اژدهای قرمز یکی دیگر از میوه های متداول غیرمعمول در چین است که احتمالاً هرگز آن را نخورده اید. پوست آن قابل لمس نیست و رنگی شفاف و قرمز دارد. از دیگر خصوصیات این میوه گوشت سفید با دانه های سیاه آن است. دانه های سیاه این میوه سرشار از امگا۳ و امگا۶ می باشد.

خواص اژدهای قرمز

سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها مانند ویتامین C است. این میوه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده است. اژدهای قرمز سیستم ایمنی را تقویت می کند و به افراد بیمارکمک می کند تا سریعتر بهبود یابند و به بهبودی در مشکلات تنفسی کمک می کند. یکی دیگر از مزیت های فوق العاده این میوه لیکوپن موجود در آن است که به جلوگیری از سرطان کمک می کند. این میوه را هرگاه خواستید می توانید میل کنید.

میوه رامبوتان 红毛丹) Rambutans)

یکی دیگر از میوه های عجیب چین رامبوتان (گلوله موی قرمز) میباشد که سومین میوه عجیب و غریب چین است. (红毛丹)  به معنی "گلوله موی قرمز" است. آنها خز به نظر میرسند و موهای قرمزعجیبی دارند. از دیگر ویژگی های این میوه طعم آن است که کمی ترش میباشد. درون پوسته آن گوشت خوراکی میوه که شفاف و ترد و به رنگ سفید و گاهی مایل به صورتی که طعمی ترش و شیرین دارد، قرار گرفته است. هسته ی این میوه قهوه ای رنگ و سمی می باشد.

خواص رامبوتان

دارای کالری پایینی میباشد بنابراین جایگزین خوبی برای کسانی است که می خواهند لاغر کنند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در رامبوتان به افزایش تولید کلاژن پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود. یکی دیگر از مزیت های این میوه مقادیر بالای فیبر موجود در رامبوتان است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، رفلاکس اسیدی معده را کاهش می دهد، زخم معده را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است  .

نکته ی قابل توجه این میوه این است که هسته یا دانه رامبوتان سمی است و به دلیل مقادیر بالای ساپونین ها که دارد می تواند باعث مسمومیت در افراد شود.

میوه بیبری 杨梅) Bayberry)

بیبری با سایرمیوه ها بسیار متفاوت است و بافت عجیبی دارد. رنگ بیبری بنفش و قرمز روشن است و وقتی می بینید، چشم شما را به خود جلب می کند و باعث می شود آنها خوشمزه به نظر برسند. بیبری ها مانند رامبوتان ها، خز به نظر می رسند. بیبری غذای بسیار خوبی برای سلامتی می باشد.

بیبری ها گران نیستند و اغلب مردم می توانند از آن استفاده کنند. این میوه اغلب حشرات را به خود جلب می کند بنابراین ماندگاری بسیار کمی دارند.

خواص بیبری

در این میوه ماده ای یافت شده که از قدرتمند ترین نوع آنتی اکسیدان ها است. این ماده همچنین از بروز استرس، آب مروارید، پیری پوست، دیابت و آرتریت جلوگیری می کند. همچنین بینایی را بهبود می بخشد.

میوه مانگوستین 山竹) Mangosteens)

مانگوستین ها یکی دیگر از میوه های عجیب چین میباشد. نظرات مختلفی وجود دارد که مانگوستین ها شبیه انبه هستند اما در واقعیت آنها اصلاً شبیه انبه نیستند. بر خلاف انبه ها که پوست نازکی دارند، مانگوستین ها پوست سخت و ضخیمی دارند. کالری کم و فیبر رژیمی بالای مانگوستین برای افراد چاق ایده آل است.

خواص مانگوستین

مانگوستین سرشار از آنتی اکسیدان ها است و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. خوردن پوست آن بسیار مفید است زیرا موادی در آن وجود دارد که درد و التهاب را کاهش می دهد. افراد می توانند پوست خشک شده را پودر کرده و سپس آب آن را خمیر کرده و روی پوست خود بمالند. با این کار پوست خود را جوان نگه می دارند.

عناب 红枣) Jujube)

عناب یک نوع خرما است. عُناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند. آنها همچنین خشک شده به فروش می رسند و مانند تصویر قرمز و چروک هستند. وقتی خشک می شوند مانند خرما یا آلو به نظر می رسند. چینی ها دوست دارند از عناب در سوپ ها ، چای ها و نوشیدنی های شیرین استفاده کنند. این یک میان وعده خوب است.

خواص عناب

عناب آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند.این گیاه ۲۰ برابر بیشتر از هر میوه ویتامین C دارد. آنها از نظر مواد معدنی متنوع هستند. همچنین از نظر آمینواسیدها برای تشکیل پروتئین و رشد ماهیچه ها بسیار مفید هستند. خاصیت ضد سرطانی دارد و چینی ها فکر می کنند که بدن را مرطوب می کند و در هنگام سرماخوردگی به شما کمک می کند. عناب خواص خیلی زیادی دارد که در اینجا به بخشی از آن اشاره شد.

گوجی بری 枸杞子) Goji Berries)

نمونه ای دیگر از میوه های عجیب چین گوجی بری است که نوعی میوه شبیه به زرشک است که در کشور چین رشد می‌کند. این میوه که چند سالی است در ایران نیز طرفدارانی پیدا کرده‌است می‌تواند در درمان برخی بیماری ها موثر باشد. گوجی بری در پزشکی سنتی چین و همچنین در غذا‌های چینی به کار می‌رفته است. میوه‌های آن کوچک و در حد ۲ سانتی‌متر و رنگ‌های قرمز تیره یا نارنجی دارد و شکل آن کشیده شده می باشد. مزه‌ گوجی بری از تلخ تا شیرین متغیر است و در درمان انواع بیماری و حفظ سلامت بدن بسیار موثر است.

خواص گوجی بری

گوجی بری خواص فوق العاده و بی نظیری دارد که به آنها اشاره ای مختصر شده است:

پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین‌برنده‌ رادیکال‌های آزاد، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی، حفظ سلامت عمومی، خواص ضد سرطانی، حفاظت‌کننده از سلول‌های مغزی، پیشگیری از آسیب‌های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم و بهبود قدرت بینایی از خواص این میوه می باشد.

میوه دست بودا 佛手) Buddhas Hand)

یکی دیگر از میوه های عجیب چین دست بودا می باشد. این میوه عجیب از خانواده مرکبات، به شکل دست انسان رشد می کند و به همین خاطر اسم "دست بودا" را برایش انتخاب کردند. دست بودا عطر خیلی خوبی دارد و به همین خاطر در چین و ژاپن از آن برای معطر کردن اتاق ها استفاده می کنند.

در چین ، میوه دست بودا نمادی از خوشبختی ، طول عمر و ثروت است. چینی ها از این میوه به عنوان گیاه زینتی نیز استفاده می کنند. این گیاه در آب و هوای معتدل بهترین رشد را می کند.

خواص دست بودا

میوه دست بودا برای سرفه، کاهش درد، کنترل فشارخون، بهبود ایمنی بدن و محافظت از پوست استفاده میشود.

میوه دست بودا برای مسائل دستگاه گوارش: مانند یبوست، نفخ، ناراحتی های معده، گرفتگی و اسهال بسیار مفید است. این میوه باعث کاهش التهاب معده می شود.

میوه گواوا 番石榴) Guava)

میوهٔ گواوا در حالتی که رسیده باشد، بسیار خوشمزه و خوش طعم‌ است. مزه ی این میوه ترش و شیرین (ملس) است وعطر مطبوعی دارد. از پوست میوهٔ گواوا جهت تهیهٔ سالاد و دسر بهره‌گیری می‌نمایند. از گواوا همچنین می‌توان کرهٔ گیاهی و دوشاب تهیه کرد. از برگ گواوا در صنایع رنگ و تانن سازی به کار برده می‌شود. در چین و فیلیپین از جوشانده برگ، پوست و ساقه آن به عنوان درمان درد معده استفاده می‌شود و همچنین شستشو با جوشانده آن برای رفع ناراحتی پوستی و زخم به کار می‌رود.

خواص گواوا

میوه گواوا تقویت‌کننده و حاوی ویتامین B است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و باعث بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود. در نتیجه روند پیری را کند می‌کند. گواوا منبع عالی آهن است و کم خونی را درمان می‌کند.

آب میوه آن تسکین‌دهنده سرماخوردگی و سرفه است و جویدن برگ آن، دندان‌درد را تسکین می‌دهد. همچنین این میوه باعث کاهش استرس و اظطراب نیز می شود.

میوه ستاره دریایی 杨桃) Starfruit)

یک نمونه ی دیگر از میوه های عجیب چین ستاره دریایی می باشد. میوه ستاره‌ دریایی که در علم گیاه‌شناسی با عنوان Averrhoa carambola شناخته می‌شود، میوه‌ای است که بر روی درخت کارامبولا می‌روید. علاوه بر کشورهای شرق آسیا مانند چین که خواستگاه اصلی این گیاه می‌باشند؛ این گیاه در نقاط دیگر جهان نیز می‌روید.

علت نام‌گذاری این میوه به نام میوه ستاره‌ دریایی شباهت فراوان آن به ستاره است، بالأخص وقتی به صورت عرضی برش می‌خورد. این میوه وقتی کاملا رسیده می‌شود، به رنگ زرد درمی‌آید و طعم ترش و شیرین مطلوبی پیدا می‌کند. در حقیقت ترکیبی از مزه‌های آناناس، گلابی، سیب و مرکبات است؛ اما میوه نرسیده آن ترش‌مزه می‌باشد و مزه‌ای مشابه با سیب سبز دارد.

خواص ستاره دریایی

مهم ترین خاصیت ستاره دریایی خاصیت ضد پیری آن می باشد. مصرف میوه ستاره‌ دریایی به علت وجود ظرفیت بالای آنتی‌اکسیدانی آن، فرآیند پیری را به تأخیر می‌اندازد؛ زیرا علت اصلی فرآیند پیری و فرسودگی، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها می‌باشد.

میوه ستاره‌ دریایی سرشار از ویتامین C است و همین عامل باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود در نتیجه بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. ویتامین Cموجود در این میوه همچنین باعث درمان نقرس نیز می شود.

میوه کومکوت 金橘) Kumquat)

زادگاه اصلی این میوه چین است و از جمله مرکبات بسیار کوچک به شمار می‌آید که شبیه پرتقال و سرشار از ویتامین سی است. درخت کومکوت دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و از بخش های کوه‌های جنوب شرق چین می باشد.

زمانی که میوه کومکوت را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پره‌های آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته آن، مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود.

خواص کومکوت

کومکوت دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های خانواده‌ی B است مانند تیامین(B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، فولات و اسید پانتوتنیک. این میوه علاوه بر ویتامین فراوان دارای برخی از املاح نیز هست مانند کلسیم، مس، پتاسیم، منگنز، آهن، سلنیوم و روی. پتاسیم یکی از ترکیبات مهم موجود در داخل سلول‌ها و مایعات بدن است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. مس عنصری است که در تولید گلبول‌های سرخ نقش دارد و آهن نیز برای تولید گلبول‌های سرخ و فرآیندهای اکسیداسیون سلولی مورد نیاز است. علاوه براین برای درمان بیماری هایی چون سرما خوردگی نیز مفید است.

میوه لوتوس 莲花果) Lotus Fruit)

گیاه لوتوس در جنوب شرقی آسیا رشد می کند و نام علمی آن نولمبو نوچیرا است. شما می توانید دانه های لوتوس را به صورت برشته، سرخ شده و خام مصرف کنید. در چین، این دانه ها نه تنها در طب سنتی کاربرد دارند، بلکه از گلبرگ های آن به عنوان ادویه و دمنوش نیز استفاده می شود. این دانه ها مواد مغذی زیادی دارند.

خواص لوتوس

لوتوس برای کنترل دیابت، درمان بی خوابی، سلامت معده و بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است. لوتوس دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و آرامش بخش هستند. به همین دلیل است که در طول چند دهه بخشی از طب سنتی چین را به منظور بهبود زخم، گزیدگی و از بین بردن عفونت در ناحیه آسیب دیده استفاده شده است.

میوه جک فروت 菠萝蜜) Jackfruit)

جک فروت یا ژاک فروت از میوه های عجیب و غریب گرمسیری هستند و دارای پوستی ضخیم سبز رنگ و گوشتی زرد رنگ است، طعمی شیرین دارد و مزه ی آن ترکیبی از سیب، آناناس، انبه و موز می باشد.

میوه ای است درختی که وزن هر دانه آن به حدود ۲۰ کیلو هم می رسد و رسیده ی آن ۳۶ کیلوگرم وزن دارد به همین خاطر به عنوان بزرگترین میوه ی جهان شناخته شده است.

جکفروت به دلیل خواص درمانی باور نکردنی آن میوه بسیار محبوب در سراسر جهان است. اگر چه این میوه عجیب غریب بنظر می رسد ولی در سلامتی معجزه می کند.

خواص جک فروت

جک فروت شاخص گلیسمی پایینی دارد و مقادیر بالای فیبر موجود در آن به کاهش هضم و جذب کربوهیدرات ها کمک کرده و خطر افزایش قند خون پس از خوردن غذا را کاهش می دهد. مقادیر بالای ویتامین C موجود در جک فروت به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. از دیگر مزیت های این میوه مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس که عامل بسیاری از بیماری هاست را کاهش می دهند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که دانه های جک فروت به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبری که دارند، به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search