باغ کینگ هویی در دالیان چین / Qinghui garden in Dalian-China

باغ کینگ هویی در شهر دالیان استان گوانگ دونگ واقع شده است. منظره ی دیدنی باغ کینگ هویی جزو یکی از چهار باغ اصلی گوانگ دونگ محسوب می شود و در میان ده تا از بهترین باغ های چین قرار دارد. این باغ ابتدا زیر نظر یک مشاور ساختمانی در سلسله ی مینگ طرح ریزی و سپس طی صدها سال به صورت استادانه ای ساخته شد.

امروزه باغ کینگ هویی یکی از اماکن دیدنی است که بازدیدکنندگان را از سر تا سر دنیا به سمت خود جلب می کند. این باغ فضایی معادل ۸۲/۰ جریب را پوشش داده و از سه قسمت تشکیل شده است: بخش جنوبی که منطقه ی وسیعی با منظره ی آبشارهای زیبای آب است، بخش مرکزی که طراحی اصلی باغ در آن متمرکز شده و بخش شمالی که در برگیرنده فضاهای باستانی نسبتا آرام و ساکت است.

این باغ زیبا از باغ های کلاسیک معروف سوژو الهام گرفته و معماری مناظر طبیعی آن نمایی بسیار زیبا را به نمایش گذاشته است. درون ساختار به هم پیوسته این باغ، مسیرهای پر پیچ و خمی وجود دارد. این مسیرها موقعیتی برای ورزش کردن بازدیدکنندگان فراهم کرده که در حال قدم زدن، از منظره های زیبا و چشم نواز آن لذت ببرند. علاوه بر مهارت های برجسته ی باغبانی و درخت کاری موجود در باغ کینگ هویی، مجموعه گسترده ای از سفال های تزئینی، مجسمه ها، شیشه های تزئینی و قلم زنی هایی به شکل درختان، گل ها و پرندگان، و همچنین حکاکی روی چوب های توخالی و روی سفال به چشم می خورد.

تمام شکوه و جلال باغ های سنتی چین، مانند سالن های زیبا، تالارها، استخرها، راهروها و قایق ها، در این باغ جمع آوری شده است. بزرگترین ‌‌ساختمان این باغ، چان تینگ (سالن قایق) است که  یک ساختمان با معماری خاص چینی در قالب یک قایق تفریحی پر زرق و برق رنگی است. دیوارهای این ساختمان دو طبقه با گیاهان بامبو، حلزون، مار، لاک پشت و دیگر طرح های زیبا حکاکی شده و راهروی پر پیچ و خم آن در بازدیدکنندگان احساس بودن روی عرشه یک کشتی در بندرگاه را ایجاد می کند.

برش های شیشه ای مخروطی در این باغ، بسیار جالب توجه است. این برش های شیشه ای مخروطی که از هنرهای بسیار ارزشمند دوره سلسله چینگ (۱۹۱۴-۱۶۴۴) است به طور گسترده ای در ساختمان های باغ کینگ هویی مورد استفاده قرار گرفته است. برش های شیشه ای، هشت نقطه معروف استان گوانگدونگ را به تصویر می کشند که به عنوان نخستین حوزه های حفاظت شده فرهنگی شناخته شده اند.

بیش از ۱۰۰ گونه از گیاهان، شامل درختان بامبو بنفش، درختان راج چینی، کاج های سوزنی، صنوبرهای طلایی و گونه های دیگری از باغ های کلاسیک سوژو، شاندونگ و پکن در این باغ وجود دارد. بعضی از درختان مانند درخت معبد (ژنگو)، و سرخدارها صدها سال است که در این باغ زندگی می کنند و تکمیل کننده ساختمان های خارق العاده باغ هستند. علاوه بر این، باغ کینگ هویی دارای مجموعه عظیمی از سنگ های نادر از سراسر کشور چین است.

Start typing and press Enter to search