ونژو شهر کفش چین

شهر کفش چین

شهر ونژو چین به در جنوب شرقی استان ژجیانگ قرار دارد. این شهر از ابتدای شکل گیری به دلیل کمبود زمین های حاصلخیز و جاده های متصل به شهرهای اصلی جزو شهرهای فقیر چین به حساب می آمد. اما در دهه های اخیر شهر ونژو با سرعت رشد بسیار چشمگیر به عنوان یک بخش خصوصی پویا در صنعت چرم و کفش چین شناخته می شود و از این طریق درآمد و ثروت هنگفتی را برای خود ایجاد کرده است.

توسعه صنعت چرم و کفش در ونژو

صنعت چرم و کفش بیش از ۵۰۰ سال است که در ونژو قدمت دارد. در زمان سلسله مینگ به دلیل کیفیت و زیبایی محصولات کفش ونژو، تولید و تهیه کفش برای دادگاه ها منحصرا در اختیار این شهر بود. در انتهای زمان سلسه کینگ و شروع جمهوری خلق چین صنعت چرم و کفش ونژو به اوج شکوفایی خود رسید. از آن زمان خیابان فوکیان در این شهر با ده ها فروشگاه کفش و چرم پر شد و به عنوان بورس فروشگاه های کفش شناخته شد.

در سال ۱۹۲۰ سایر شهرهای چین از جمله شانگهای و شیامن برای تولید کفش، کارگرهایی را از ونژو استخدام کردند. این کارگران با توجه به تجربه ای که داشتند، در این شهرها بر روش های پیشرفته تولید کفش با دستگاه نیز مسلط شدند. بازگشت این کارگران ماهر به ونژو باعث توسعه تولید کفش با تکنیک های جدید و امروزی در این شهر شد.

در سال ۱۹۵۰، ۴۳ کارگاه تولید کفش در ونژو فعالیت می کردند که به تدریج این کارگاه ها بسته شد و با کارخانه های تولیدی با تعداد زیادی کارگر جایگزین گردید. پس از سال ۱۹۷۸، تعداد زیادی از کارگرهای فنی و آموزش دیده در این کارخانه ها، کسب و کار جداگانه ای برای خود راه انداختند و کارخانه های جدیدی را تاسیس کردند. به طوری که در اواخر سال ۱۹۸۱، ۹۹ کارخانه تولید کفش در شهر ونژو مشغول به کار بودند.

در حال حاضر پس از گذشت سال ها پیشرفت و توسعه این صنعت، شهر ونژو به عنوان مهم ترین شهر چین در صنعت چرم و کفش شناخته می شود و به همین دلیل " شهر کفش چین" نام گذاری شده است.

هم اکنون بیش از ۴۰۰۰ کارخانه تولید کفش در این شهر و حومه آن فعالیت می کنند که فروش سالانه آن ها  به بیش از ۱۰۰ میلیون یوان می رسد. وجود این کارخانه ها سبب ایجاد زیرشاخه های عظیمی از این صنعت شده است. این زیرشاخه ها در مجموع به حدود ۱۰۰۰  شرکت تولید و فروش چرم، فروش کفش، ماشین آلات تولید چرم و  کفش، تجهیزات جانبی و تزیینی و طراحی و مدل کفش می رسد.

نمایشگاه چرم، کفش و ماشین آلات ونژو

سالانه نمایشگاهی با عنوان "چرم، کفش و ماشین آلات" در ونژو برگزار می شود که بازیدکنندگان از کشورهای مختلف از این رویداد دیدن می کنند. شرکت کنندگان در این نمایشگاه در زمینه های تولید چرم و کفش، ماشین آلات و لوازم جانبی و تزیینی این صنعت فعالیت می کنند.

طبق آخرین آماری که در دست است، در سال ۲۰۰۴ تولید کفش شهر ونژو  به ۸۳۵ میلیون جفت شامل کفش های چرمی، پارچه ای و ... رسیده است. عظمت صنعت تولید کفش و چرم در ونژو در حدی است که علاوه بر تامین این بخش از نیازهای مردم چین، قسمت بزرگی از صادرات این کشور به آمریکا، کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی آسیایی را نیز اشغال کرده است.

Start typing and press Enter to search