جزیره شامیان گوانگجو / Guangzhou shamian island

جزیره شامیان، ساحلی شنی در منطقه لیوان شهر گوانگجو که در میان رودخانه پرل واقع شده و توسط یک کانال از سرزمین اصلی جدا شده است. جزیره شامیان یک جزیره کوچک بیضی شکل است با مساحت ۳ کیلومتر مربع است و نقش مهمی در تجارت خارجی در زمان سلسله چینگ داشته است.

تاریخچه جزیره شامیان

در سال ۱۸۵۹ میلادی جزیره شامیان به دو کشور انگلستان و فرانسه (چهار پنجم به انگلیس و یک پنجم به فرانسه) واگذار شد و پس از آن به یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری مهم کشور چین تبدیل شد. از سال­ های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی، ساختمان­ ها و تسهیلات عمومی در این جزیره ساختشان به پایان رسید. از آن جمله می­ توان به ساختمان ­های سیاسی چون کنسولگری­ ها، ساختمان­های فرهنگی چون کلیساها و مدارس و همچنین ساختمان­ های تجاری چون بانک ­ها و شرکت ­ها اشاره کرد. بعد از سال­ های ۱۹۴۹، عمارات چند دستگاهی این جزیره، به دفاتر دولتی و آپارتمان های مسکونی و کلیساها به کارخانه تبدیل شدند. اما بعد از مدتی دوباره به کاربرد اولیه خود برگشتند. این بخش از جزیره شامیان به خاطر حضور غربی‌ها، ساختی متفاوت داشته و نمادی از ویژگی‌های معماری به سبک اروپایی است. مانند کلیسای کاتولیک فرانسویان یا کلیسای «بانوی لرد» در خیابان اصلی این جزیره که توسط فرانسوی‌ها در سال ۱۸۹۲ ساخته شده و یکی از مناطق پربازدید این بخش به شمار می‌رود. از دیگر ساختمان ­های مذهبی این منطقه، کلیسای پروتستان بریتانیا است که در سال ۱۸۶۵ ساخته شد. شرکت بانکداری سابق هنگ­ کنگ و شانگهای در خیابان ۵۴ جزیره نیز از سبک معماری کلاسیک غربی دوران رنسانس ایده گرفته است. سه خیابان شرقی غربی به نام­های بلوار شمالی، بلوار جنوبی و بلوار شامیان، و همچنین ۵ خیابان شمالی جنوبی به نام­های خیابان شامیان ۱ تا ۵ در جزیره وجود دارند. به این ترتیب کل منطقه جزیره شامیان از ۱۲بخش تشکیل شده است، که ساختمان­ های گوناگونی در آنها جای گرفته است. از جمله ساختمان­ های معروف جزیره می­توان به هتل وایت سوان، هتل شامیان و ساختمان کنسولگری لهستان اشاره کرد. گردشگران تور گوانگجو، بازدید از این جزیره را معمولا در برنامه خود قرار می­ دهند. چرا که دارای بناهایی تاریخی و مثال­ زدنی از سبک­ های معماری غربی، بلوارهای تزئین شده، چشم انداز زیبا از رودخانه مروارید، رستوران­ ها و کافه­ ها، خوراکی های لذیذ و همچنین مجسمه­ های برنزی مختلف است. ۴۲ ساختمان از ۱۵۰ ساختمان موجود در جزیره، جزء بهترین و برترین نمونه ­های ساختارهای گوتیک، باروک و نئوکلاسیک در گوانگجو به شمار می روند.

در این جزیره­ ی کوچک خبری از ترافیک نیست. قدم زدن در این جزیره بسیار دل ­انگیز است. بلوارهای این جزیره­ ی کوچک درست مانند باغ­ های تزئینی ساخته شده ­اند و عبور از میان آنها حس خوشایندی است که گردشگران می­ توانند همزمان منظره زیبای رودخانه مروارید را نیز در طول مسیر نظاره ­گر باشند. درطول مسیر پیاده­ روی انواع رستوران ­ها و کافه ها با خوردنی­ های لذیذ پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

Start typing and press Enter to search